Total Pageviews

Sunday, March 25, 2012

Джеймс Камерън започна своето спускане в Марианската падина

http://news.nationalgeographic.com/news/2012/03/120324-james-cameron-mariana-trench-dive-deepest-science-sub/

http://news.nationalgeographic.com/news/2012/03/120325-james-cameron-mariana-trench-dive-deepest-science-sub-descent/?source=link_fb20120325news-deepsea-beginsdescent



Режисьорът на филмите „Аватар” и „Титаник” Джеймс Камерън който е и екстремен дълбочинен изследовател започна своето спускане към дъното на Марианската падина – най-дълбокото място в Световния океан.

Апаратът, с който се спуска Камерън, вече е направил успешно пробно слизане без човек на борда. Режисьорът планира да прекара 6 часа в Марианската падина, по време на които ще заснеме дъното й в 3D и ще събере ценни образци от скалите и живите същества там.

Приключението на Камерън е уникално, тъй като досега на дъното на падината са се спускали само веднъж. На 23 януари 1960 г. швейцарският учен Жак Пикар и американският лейтенант от ВВС Дон Уолш слизат в мрачните дълбини с батискафа „Триест”. Двамата прекарват на дъното 20 минути.

Смелият режисьор бе заявил, че само чака „морските богове” да му дадат подходящите атмосферни условия, за да извърши спускането. Високият почти 2 метра мъж ще прекара 6 часа прав и приведен в неудобната за него капсула Deepsea Challenger. Експедицията е спонсорирана от канала „Нешънъл Джиографик”. Учените по цял свят се надяват, че 3D снимките, направени от големия режисьор, ще разкрият нови знания за уникалния живот, който съществува в тези екстремни дълбини.
На практика хората не са правили никакви изследвания на тези дълбочини, обяснява Камерън. Самият той отдавна се интересува от морските дълбини. Роден в Канада, Камерън се мести в Калифорния на 17-годишна възраст. Учи физика в колежа “Фюлъртън Джуниър”, преди да се насочи към киното. Две от най-големите му страсти - правенето на филми и гмуркането, се обединяват във филмите “Бездната” и “Титаник”. Сега 57-годишният Камерън ръководи своята 8-а дълбочинна експедиция. Пилотираната подводница е разработвана 7 г. от инженерния му екип.
Режисьорът иска да вземе проби, които ще помогнат за изследвания в областта на биологията, микробиологията, астробиологията, морската геология и геофизиката.
А защо да не се изпрати автоматичен апарат до дъното?
Пилотирането на подводница от разстояние не може никога да замени прякото човешко възприятие за ситуацията на дъното, смята Камерън.
На борда на кораба “Мърмейд сапфайър”, от който ще бъде спусната подводницата, е и ветеранът океанограф Дон Уолш. Той е дошъл като съветник, въпреки че вече е на 80 години. Проектът за изследване на дълбините е в партньорство с “Нешънъл джиографик”. За него работи огромен екип от инженери, изследователи и филмови дейци.
Заключват пилота в защитена камера
Спускането към дъното на Марианската падина е подобно на това да се возиш в претъпкан асансьор, който тръгва от горещата джунгла в тропиците и стига до Северния полюс посред нощ, обяснява екипът на своя сайт в интернет.
Водата, чиято температура на повърхността е като в сауна, ще стане като във фризер. Тъй като слънчевите лъчи не достигат до дъното на океана, със спускането надолу водата постепенно става индигово черна.

На подводницата ще са нужни около 2 часа, за да стигне дъното. По план тя трябва да остане там шест часа. На връщане благодарение на уникалния си дизайн “Дийпсий чалънджър” ще се издигне само за един час със скорост 7 морски възела. Какво планира екипът в деня на голямото спускане? Камерън ще е облечен с тениска от дишаща материя и долнище от противозапалителен костюм. Докато подводницата още е на борда на кораба “Мърмейд сапфайър”, изследователят ще влезе в пилотската камера през люк, който е с диаметър 46 см.

Камерън се упражнявал месеци с йога, за да се научи да свива дългото си тяло за спускането. Също като астронавт той ще лежи по гръб, а краката му ще останат свити през всичките часове на спускането.

Пилотската камера е с формата на сфера и е изработена от стомана с дебелина 6,4 см, за да издържи на огромното налягане на водата.

Цялата камера е тествана 2 пъти в Университета на Пенсилвания за налягане от 1138 бара. Тя преминала и двата теста. След като му подаде всички уреди за управление, екипът ще заключи отвън 190-килограмовия люк на сферата. Следва най-опасната част от операцията, при която кран издига подводницата и я пуска във водата. След това прикрепените въздушни възглавници обръщат кораба във вертикално положение. Когато Камерън даде сигнал, гмуркачи ще освободят възглавниците и подводницата ще тръгне надолу към дъното. Ще се движи с около 5 възела, което прави по 150 м на минута. (24часа)

Подводницата каца плавно, движи се долу като кола

Камерън ще поддържа връзка с екипа си с помощта на акустичен модем, който променя честотата на гласа му и изпраща нагоре мощни звукови сигнали, които ще се чуват от километри. Ако обаче сигналът стане много тих, изследователят ще премине към текстови съобщения.

Когато подводницата е на 120 м от дъното, Камерън ще получи сигнал, че електрониката го е засякла. Тогава той може да забави хода на машината, като освободи стоманени тежести. Очаква се подводницата да “кацне” меко. Тогава Камерън ще изпрати съобщение “На дъното”.

С помощта на джойстикове той ще насочи 12-тонната подводница в хоризонтално положение и ще започне да изследва дъното. В бездната е пълна тъмнина, но Камерън ще си свети с 2-метров панел от лампи с LED технология. Предполага се, че режисьорът ще вижда на около 30 метра. Освен големия екран пред себе си той ще наблюдава на по-малки екрани какво показват останалите камери, монтирани на подводницата. Ще събира проби и живи организми от дъното с помощта на хидравлична ръка.

След 6 часа на дъното, колкото издържат батериите на борда, Камерън трябва да изхвърли повече от 450 кг железен баласт. В горната част на подводницата е поставена синтетична пяна, която мигновено ще олекоти съда. Освободена от силата на гравитацията, подводницата ще тръгне нагоре. Движението на съда ще се регулира от стабилизатор, който прилича на крило на самолет.

Излизането на повърхността според Камерън е най-опасният момент в целия експеримент. Вероятно ще е вечер и навигационните системи трябва да помогнат на двата чакащи наблизо кораба да намерят бързо подводницата, тъй като Камерън е заключен в нея. После пак с кран тя ще бъде вдигната на палубата.

Ето някои данни за подводницата:

- При спускане и издигане ще се върти плавно, така че да не се отклонява от курса.

- Също като колите тя е екипирана с круиз контрол, така че пилотът ще може да насочва съда във всяка посока.

- Водните изпарения от дъха на пилота и потта му кондензират по металните повърхности и после се събират на едно място, където се засмукват в торбичка. При спешна нужда пилотът може да пие оттам.

- По време на спускането ще работят повече от 180 системи.

- Батериите са направени от хиляди литиево-йонни клетки.

- Подводницата е снабдена с 1500 външни електронни системи, които са направени специално за нея.

- Всички камери са сглобени от самия екип от начало до край
/..по материали от печата../

Желаем му успех!!!

No comments:

Post a Comment